Nxt Media

  • Forside
  • Program
  • Speakers
  • Aktører
  • Praktisk
  • Om oss
  • Påmelding

Program 2020

OPPTAK - Se konferansen her med gyldig billett

09.00 Sesjon 1:
GRØNN MEDIA

Laura U. Marks

Grant Strate University Professor, Simon Fraser University, Vancouver

Strømming av media står for en stor andel av planetens klimautslipp. Professor Laura U. Marks, som jobber i krysningsfeltet mellom media og filosofi, ser på hvilke grep ansvarlige publisister kan ta for å redusere kostnader og karbonavtrykk.

LUM at ChungNam University crop
Ein gjest på Sentralbanksjefens årstale 2018. Denne delen av arrangementet gjekk føre på Grand Hotel.
Ein gjest på Sentralbanksjefens årstale 2018. Denne delen av arrangementet gjekk føre på Grand Hotel.

Et grønnere NRK

Thor Gjermund Eriksen

Kringkastingssjef, NRK

NRK har som første mediebedrift i Norge utført et analysearbeid av sitt klimaavtrykk. Miljø og bærekraft er nå et nyopprettet ansvarsområde i NRK, og kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen vil på NxtMedia dele funn og innsikt fra dette arbeidet.

Hvordan har vi integrert bærekraft i strategien til Schibsted?

Britt Nilsen

Head of Sustainability, Schibsted

Bærekraft slik vi definerer det i Schibsted handler om fire områder; miljø, arbeidstakerrettigheter, menneskerettigheter og anti-korrupsjon. Schibsted har ikke en egen bærekraftsstrategi. Bærekraft er integrert i strategien til Schibsted. Målet med bærekraftsarbeidet vårt er at vi gjennom den virksomheten vi driver skal maksimere vår positive påvirkning på miljø og samfunn samtidig som vi tjener penger. Bærekraft er ikke noe du kan velge å jobbe med fremover; vi tror at det kommer til å være en forutsetning for å drive virksomhet og tjene penger.

28.11.2019 Helsinki, Britt Nilsen, Head of Sustainability, Schibsted Media Group
FOTO: BENJAMIN A. WARD / NEP
FOTO: BENJAMIN A. WARD / NEP

Fremtiden til verdens største produksjonshus

Eirik Nakken

Teknologileder, NEP Norge

NEP er verdens største tekniske leverandør til medieproduksjoner, og har blant annet ca 200 store produksjonstrailere og store mengder utstyr som transporteres på tvers av kontinenter for å produsere medieopplevelser. I løpet av de siste årene har NEP tatt flere viktige steg i retning av å produsere mer effektivt, noe som gir gode miljøsynergier.

Roser Canela-Mas

Industry Sustainability Manager, Albert
Unknown

10.30 Sesjon 2:
NÅR COOKIES IKKE METTER

The Global Impact of The
Post Third-Part Cookie Era

David Goddard

Senior Director of Business Development at DoubleVerify and Chair of IAB Europe’s Programmatic Trading Committee

Third party cookies are about to become obsolete. This challenges the very fundament of programmatic advertising. In Goddard’s keynote you will learn about the driving forces behind the change, implications for digital advertising and how the global industry is working to find new solutions.

w49LVIa9oMISnKwyvBLTnFKcuIqECXbKlUmdpOL5
w49LVIa9oMISnKwyvBLTnFKcuIqECXbKlUmdpOL5
w49LVIa9oMISnKwyvBLTnFKcuIqECXbKlUmdpOL5
jmd8
jmd8

Hvor programmatisk
er egentlig fremtiden?

Jan Morten Drange

Managing director, ANFO

Programmatisk kjøp av annonser er en etablert kjøpsform, omdiskutert, men kommet for å bli. Nesten pr. definisjon er programmatisk kostnadseffektivt og presist.

Flere har påpekt, ikke minst ANFO, at den programmatiske verdikjeden har mangler med hensyn til innsyn og åpenhet, samt at for store andeler av annonsørs midler blir borte før de ender i media.

Jan Morten har i flere år vært ganske tydelig på at han synes annonsører og media ikke har tatt denne utfordringen alvorlig nok. Dette er belyst i flere internasjonale studier. Senest i et større prosjekt fra UK som ISBA (tilsvarende ANFO i UK) og PWC sto bak. Svaret fra UK er at kun 51% ender i media. Men kanskje enda mer skremmende: hele 15% er det ingen som vet hvor blir av!

Leveling the data playing field

Per Håkon Fasting

SVP - Head of Advertising and Sales, Schibsted

Norske publisister har det siste tiåret mistet konkurransekraft vs Facebook/Google, primært fordi internasjonale aktører har vært gode på å samle inn data i et innlogget/semiinnlogget økosystem.

Kombinasjonen av trafikkvekst i Schibsted og økt innloggingsgrad bidrar til å utjevne konkurransefordelen de internasjonale har hatt mot store publisister som Schibsted. Ved crm-matching har Facebook og Google ikke lenger noen datafordeler overfor Schibsted.

image
image
Copyright Lars Myhren Holand 2016. All rights reserved. This image is licensed for use by Amedia. Contact: lars.m.holand@gmail.com for further license.
Copyright Lars Myhren Holand 2016. All rights reserved. This image is licensed for use by Amedia. Contact: lars.m.holand@gmail.com for further license.

Medienes kvalitetsdata sikrer effekt for annonsekundene

Victoria C. Schultz

Konserndirektør - salg og marked, Amedia

Amedia vil med abonnementsløsningen aID sikre effekt for annonsørene. Dataene er av så høy kvalitet at de slår de internasjonale aktørene. Ikke bare sikrer vi mer treffsikker innsikt og dermed verdiskapning, men også effekten av annonseringen på merkevarene.

12.30 Sesjon 3:
Å SNAKKE TIL UNGE MED RIKTIG TUNGE

Gen Z – Hva er særtrekkene
til neste generasjon?

Hansine Korslien

Kommunikasjonsansvarlig, Stiftelsen Tinius

De oppdaterer seg digitalt og «alle» vil nå dem. Men har medienes merkevarer noen betydning for dem, er det viktig at informasjon er resultat av journalistisk arbeid og bryr de seg om hvilket språk de får informasjonen på?

Få innblikk i den ferske undersøkelsen om informasjonsvaner blant Generasjon Z.

Foto: CF Wesenberg
Foto: CF Wesenberg
362060
362060

Ungstrategien - hvordan balansere oppdrag og konkurranse

Ida Jevne

Redaksjonssjef radio og podkast NRK P3

NRK P3 er NRKs avdeling for unge målgrupper - de lager innhold med mål om å bli valgt og elsket  på podkast, radio, TV, nett og some.
Redaksjonssjef for radio og podkast Ida Jevne kommer til NxtMedia for å dele fem leveregler for å treffe unge med samfunnsoppdraget.

Trd.by – dette er vår suksessoppskrift

Line Pevik

Skrivende leder, Trd.by

Fra rosa oppblåsbare flamingoer til nære og rørende innblikk i livene til unge ensomme. Slik har vi prøvet og feilet i fem år for å treffe målgruppen.

I tillegg byr vi på en avsløring: Dette «snikleser» eldre hos oss.

Linep
Linep
Unknown
Unknown

Avdeling Z, VG – vi elsker å eksperimentere

Randi Elise Midtskog

Nyhetssjef for Avdeling Z, VG

VG har det siste året slått sammen tre avdelinger og laget én gjeng som skal jobbe målrettet for å vinne de unge brukerne. Fra før nådde de over en halv million brukere på Snapchat, så hvorfor var dette grepet nødvendig?

Her er oppskriften på hvordan de når målgruppen – og hva du kan gjøre for å gjøre innholdet ditt interessant for flere.

14.00 Sesjon 4:
STORESLEM FOR NORSK MEDIEFORSKNING

mari_velsand_foto_amedia 17.11.54
mari_velsand_foto_amedia 17.11.54

Hva kommer ut av statlig støtte til innovasjon i redaktørstyrte medier

Mari Velsand

Direktør, Medietilsynet

I forslaget til statsbudsjett har Kulturdepartementet foreslått å bruke 20 millioner kroner til støtte for innovasjon og utvikling, både redaksjonelt og i innhold i media. Innovasjons- og utviklingsarbeid i små, lokale nyhets- og aktualitetsmedium skal prioriteres når støtten blir fordelt.

Den første potten ble fordelt etter 2018, og en rapport er nå utarbeidet om hva slags innovasjon og utvikling pengene gikk til. Mari Velsand vil fortelle om resultatene og informere om neste tildelingsrunde som har søknadsfrist på slutten av dette året.

Zeynep Tufekci

Teknologi-sosiolog

USA-valget er akkurat avgjort når Dr.Zeynep Tufekci går på scenen. Vi får møte en internasjonal ekspert på hvordan teknologi påvirker sosial, kulturell og politisk dynamikk i samfunnet.

Hun er også forfatteren bak boken Twitter and Tear Gas: The Power and Fragility of Networked Protests.

Unknown
atfjbw
atfjbw

Anders Thoresson

Frilansjournalist, podkaster, foreleser, moderator, forfatter

Hva skjer i nabolandet Sverige innen AI-utviklingen for medier? Teknologioptimisten Anders Thoresson leder et nasjonalt pilotprosjekt – Mediebransjen og AI – et samarbeid mellom det nasjonale forsknings- og innnovasjonsprogrammet Medier & Demokrati på Lindholmen Science Park, mediekonserner og AI Sweden i Gøteborg, Sveriges senter for tillempet AI-innovasjon og forskning. Formålet med prosjektet er er å akselerere teknikkutvikling med fokus på AI og datadrevet journalistikk-, forretnings-, produkt- og produksjons- og distribusjonsutvikling.

Akersgata, Oslo, Norge. Foto av Schibsteds Sven Størmer Thaulow (teknologidirektør). FOTO: MARTIN SLOTTEMO LYNGSTAD / PARAGON FOR SCHIBSTED

Sven Størmer Thaulow

Chief Data & Technology Officer, Schibsted

Schibsteds teknologisjef er styreleder for forskningsprosjektet NorwAI – Forskningsrådet og NTNU/SINTEFs storstilte prosjekt for AI-utvikling i Norge. Schibsted-sjefen vil på NxtMedia Conference begrunne konsernets tunge engasjement innen denne type utviklingsarbeid og fortelle om hvilke forventninger han har til en satsing i 240 millioners klassen – den største tverrfaglige forskningsprosjektet noensinne som inkluderer medier i en sentral rolle.

Akersgata, Oslo, Norge. Foto av Schibsteds Sven Størmer Thaulow (teknologidirektør). FOTO: MARTIN SLOTTEMO LYNGSTAD / PARAGON FOR SCHIBSTED
jon
jon

Jon Atle Gulla

Direktør NorwAI og professor NTNU

AI-prosjektet NorwAI ved NTNU med oppstart i oktober/november 2020 fører sammen sterke industrilokomotiver som Schibsted, NRK, Retriever, Telenor og DnB i tillegg til andre selskaper innen bl.a. energi og olje. NorwAI er fullfiansiert for åtte år fremover og er det norske industrielle tyngdepunkt for AI-forskning. Senterleder Jon Atle Gulla vil kunne redegjøre for retningene som denne forskningen tar, og hvor vi kan vente cross-over resultater på kort sikt.

astrid_2015_cropped

Astrid Undheim

Konserndirektør, Teknologi og utvikling, Sparebank 1 SMN

Telecom-bransjen, bank og finans, og medier er alle tre bransjer som har til felles at de arbeider med store brukergrupper, er veldig konkurranseutsatte, har gjennomgått gjennomgripende endringer digitalt, har høye krav til sikkerhet og er avhengig av tillit fra sine kunder. Astrid Undheim har erfaring fra to av de tre bransjene og har lang erfaring fra AI-feltet. På NxtMedia Conference vil hun blant annet snakke om gevinster ved samarbeid på tvers av bransjer.

astrid_2015_cropped

Sett av 12. november og
bli med på konferansen

Ikke gå glipp av denne
spennende konferansen!

MEld deg på her

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger. Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

På www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.

NxtMedia

Ferjemannsveien 10
7042 Trondheim

Tlf.: 915 13 636
E-post: post@nxtmedia.no

Bygget på WordPress av Smart Media | Personvernerklæring