09.00 Sesjon 1:
GRØNN MEDIA
Laura U. Marks
Grant Strate University Professor, Simon Fraser University, Vancouver
Strømming av media står for en stor andel av planetens klimautslipp. Professor Laura U. Marks, som jobber i krysningsfeltet mellom media og filosofi, ser på hvilke grep ansvarlige publisister kan ta for å redusere kostnader og karbonavtrykk.



Et grønnere NRK
Thor Gjermund Eriksen
Kringkastingssjef, NRK
NRK har som første mediebedrift i Norge utført et analysearbeid av sitt klimaavtrykk. Miljø og bærekraft er nå et nyopprettet ansvarsområde i NRK, og kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen vil på NxtMedia dele funn og innsikt fra dette arbeidet.
Hvordan har vi integrert bærekraft i strategien til Schibsted?
Britt Nilsen
Head of Sustainability, Schibsted
Bærekraft slik vi definerer det i Schibsted handler om fire områder; miljø, arbeidstakerrettigheter, menneskerettigheter og anti-korrupsjon. Schibsted har ikke en egen bærekraftsstrategi. Bærekraft er integrert i strategien til Schibsted. Målet med bærekraftsarbeidet vårt er at vi gjennom den virksomheten vi driver skal maksimere vår positive påvirkning på miljø og samfunn samtidig som vi tjener penger. Bærekraft er ikke noe du kan velge å jobbe med fremover; vi tror at det kommer til å være en forutsetning for å drive virksomhet og tjene penger.



Fremtiden til verdens største produksjonshus
Eirik Nakken
Teknologileder, NEP Norge
NEP er verdens største tekniske leverandør til medieproduksjoner, og har blant annet ca 200 store produksjonstrailere og store mengder utstyr som transporteres på tvers av kontinenter for å produsere medieopplevelser. I løpet av de siste årene har NEP tatt flere viktige steg i retning av å produsere mer effektivt, noe som gir gode miljøsynergier.
Roser Canela-Mas
Industry Sustainability Manager, Albert

10.30 Sesjon 2:
NÅR COOKIES IKKE METTER
The Global Impact of The
Post Third-Part Cookie Era
David Goddard
Senior Director of Business Development at DoubleVerify and Chair of IAB Europe’s Programmatic Trading Committee
Third party cookies are about to become obsolete. This challenges the very fundament of programmatic advertising. In Goddard’s keynote you will learn about the driving forces behind the change, implications for digital advertising and how the global industry is working to find new solutions.





Hvor programmatisk
er egentlig fremtiden?
Jan Morten Drange
Managing director, ANFO
Programmatisk kjøp av annonser er en etablert kjøpsform, omdiskutert, men kommet for å bli. Nesten pr. definisjon er programmatisk kostnadseffektivt og presist.
Flere har påpekt, ikke minst ANFO, at den programmatiske verdikjeden har mangler med hensyn til innsyn og åpenhet, samt at for store andeler av annonsørs midler blir borte før de ender i media.
Jan Morten har i flere år vært ganske tydelig på at han synes annonsører og media ikke har tatt denne utfordringen alvorlig nok. Dette er belyst i flere internasjonale studier. Senest i et større prosjekt fra UK som ISBA (tilsvarende ANFO i UK) og PWC sto bak. Svaret fra UK er at kun 51% ender i media. Men kanskje enda mer skremmende: hele 15% er det ingen som vet hvor blir av!
Leveling the data playing field
Per Håkon Fasting
SVP - Head of Advertising and Sales, Schibsted
Norske publisister har det siste tiåret mistet konkurransekraft vs Facebook/Google, primært fordi internasjonale aktører har vært gode på å samle inn data i et innlogget/semiinnlogget økosystem.
Kombinasjonen av trafikkvekst i Schibsted og økt innloggingsgrad bidrar til å utjevne konkurransefordelen de internasjonale har hatt mot store publisister som Schibsted. Ved crm-matching har Facebook og Google ikke lenger noen datafordeler overfor Schibsted.




Medienes kvalitetsdata sikrer effekt for annonsekundene
Victoria C. Schultz
Konserndirektør - salg og marked, Amedia
Amedia vil med abonnementsløsningen aID sikre effekt for annonsørene. Dataene er av så høy kvalitet at de slår de internasjonale aktørene. Ikke bare sikrer vi mer treffsikker innsikt og dermed verdiskapning, men også effekten av annonseringen på merkevarene.
12.30 Sesjon 3:
Å SNAKKE TIL UNGE MED RIKTIG TUNGE
Gen Z – Hva er særtrekkene
til neste generasjon?
Hansine Korslien
Kommunikasjonsansvarlig, Stiftelsen Tinius
De oppdaterer seg digitalt og «alle» vil nå dem. Men har medienes merkevarer noen betydning for dem, er det viktig at informasjon er resultat av journalistisk arbeid og bryr de seg om hvilket språk de får informasjonen på?
Få innblikk i den ferske undersøkelsen om informasjonsvaner blant Generasjon Z.




Ungstrategien - hvordan balansere oppdrag og konkurranse
Ida Jevne
Redaksjonssjef radio og podkast NRK P3
NRK P3 er NRKs avdeling for unge målgrupper - de lager innhold med mål om å bli valgt og elsket på podkast, radio, TV, nett og some.
Redaksjonssjef for radio og podkast Ida Jevne kommer til NxtMedia for å dele fem leveregler for å treffe unge med samfunnsoppdraget.
Trd.by – dette er vår suksessoppskrift
Line Pevik
Skrivende leder, Trd.by
Fra rosa oppblåsbare flamingoer til nære og rørende innblikk i livene til unge ensomme. Slik har vi prøvet og feilet i fem år for å treffe målgruppen.
I tillegg byr vi på en avsløring: Dette «snikleser» eldre hos oss.




Avdeling Z, VG – vi elsker å eksperimentere
Randi Elise Midtskog
Nyhetssjef for Avdeling Z, VG
VG har det siste året slått sammen tre avdelinger og laget én gjeng som skal jobbe målrettet for å vinne de unge brukerne. Fra før nådde de over en halv million brukere på Snapchat, så hvorfor var dette grepet nødvendig?
Her er oppskriften på hvordan de når målgruppen – og hva du kan gjøre for å gjøre innholdet ditt interessant for flere.
14.00 Sesjon 4:
STORESLEM FOR NORSK MEDIEFORSKNING


Hva kommer ut av statlig støtte til innovasjon i redaktørstyrte medier
Mari Velsand
Direktør, Medietilsynet
I forslaget til statsbudsjett har Kulturdepartementet foreslått å bruke 20 millioner kroner til støtte for innovasjon og utvikling, både redaksjonelt og i innhold i media. Innovasjons- og utviklingsarbeid i små, lokale nyhets- og aktualitetsmedium skal prioriteres når støtten blir fordelt.
Den første potten ble fordelt etter 2018, og en rapport er nå utarbeidet om hva slags innovasjon og utvikling pengene gikk til. Mari Velsand vil fortelle om resultatene og informere om neste tildelingsrunde som har søknadsfrist på slutten av dette året.
Zeynep Tufekci
Teknologi-sosiolog
USA-valget er akkurat avgjort når Dr.Zeynep Tufekci går på scenen. Vi får møte en internasjonal ekspert på hvordan teknologi påvirker sosial, kulturell og politisk dynamikk i samfunnet.
Hun er også forfatteren bak boken Twitter and Tear Gas: The Power and Fragility of Networked Protests.



Anders Thoresson
Frilansjournalist, podkaster, foreleser, moderator, forfatter
Hva skjer i nabolandet Sverige innen AI-utviklingen for medier? Teknologioptimisten Anders Thoresson leder et nasjonalt pilotprosjekt – Mediebransjen og AI – et samarbeid mellom det nasjonale forsknings- og innnovasjonsprogrammet Medier & Demokrati på Lindholmen Science Park, mediekonserner og AI Sweden i Gøteborg, Sveriges senter for tillempet AI-innovasjon og forskning. Formålet med prosjektet er er å akselerere teknikkutvikling med fokus på AI og datadrevet journalistikk-, forretnings-, produkt- og produksjons- og distribusjonsutvikling.

Sven Størmer Thaulow
Chief Data & Technology Officer, Schibsted
Schibsteds teknologisjef er styreleder for forskningsprosjektet NorwAI – Forskningsrådet og NTNU/SINTEFs storstilte prosjekt for AI-utvikling i Norge. Schibsted-sjefen vil på NxtMedia Conference begrunne konsernets tunge engasjement innen denne type utviklingsarbeid og fortelle om hvilke forventninger han har til en satsing i 240 millioners klassen – den største tverrfaglige forskningsprosjektet noensinne som inkluderer medier i en sentral rolle.



Jon Atle Gulla
Direktør NorwAI og professor NTNU
AI-prosjektet NorwAI ved NTNU med oppstart i oktober/november 2020 fører sammen sterke industrilokomotiver som Schibsted, NRK, Retriever, Telenor og DnB i tillegg til andre selskaper innen bl.a. energi og olje. NorwAI er fullfiansiert for åtte år fremover og er det norske industrielle tyngdepunkt for AI-forskning. Senterleder Jon Atle Gulla vil kunne redegjøre for retningene som denne forskningen tar, og hvor vi kan vente cross-over resultater på kort sikt.

Astrid Undheim
Konserndirektør, Teknologi og utvikling, Sparebank 1 SMN
Telecom-bransjen, bank og finans, og medier er alle tre bransjer som har til felles at de arbeider med store brukergrupper, er veldig konkurranseutsatte, har gjennomgått gjennomgripende endringer digitalt, har høye krav til sikkerhet og er avhengig av tillit fra sine kunder. Astrid Undheim har erfaring fra to av de tre bransjene og har lang erfaring fra AI-feltet. På NxtMedia Conference vil hun blant annet snakke om gevinster ved samarbeid på tvers av bransjer.
