Nxt Media

  • Forside
  • Speakers
  • Program
  • Aktører
  • 2019
  • Info
    • Praktisk
  • Om oss
  • English
  • Påmelding

Speakers

David Goddard

Senior Director of Business Development at DoubleVerify and Chair of IAB Europe’s Programmatic Trading Committee

The Global Impact of The Post Third-Part Cookie Era

Third party cookies are about to become obsolete. This challenges the very fundament of programmatic advertising. In Goddard’s keynote you will learn about the driving forces behind the change, implications for digital advertising and how the global industry is working to find new solutions.


David Goddard is Senior Director of Business Development at DoubleVerify and Chair of IAB Europe’s Programmatic Trading Committee (PTC). Prior to DoubleVerify David held leadership positions on the ad side of BBC and at eBay Classified Group. Under David’s lead the PTC has recently published a guide to sustain beyond the post third-party cookie era targeting brands, agencies, publishers and tech intermediaries. In his keynote you will learn about the driving forces behind the change, implications for digital advertising and how the global industry is working to find new solutions


Sesjon: Når cookies ikke metter

Laura U. Marks

Grant Strate University Professor, Simon Fraser University, Vancouver

Strømming av media står for en stor andel av planetens klimautslipp. Professor Laura U. Marks, som jobber i krysningsfeltet mellom media og filosofi, ser på hvilke grep ansvarlige publisister kan ta for å redusere kostnader og karbonavtrykk.


Laura U. Marks works on media art and philosophy with an intercultural focus. She programs experimental media art for venues around the world and is the founder of the Small File Media Festival, smallfile.ca. Her most recent books are Hanan al-Cinema: Affections for the Moving Image (MIT, 2015) and Enfoldment and Infinity: An Islamic Genealogy of New Media Art (MIT, 2010). With Dr. Azadeh Emadi she is a founding member of the Substantial Motion Research network, substantialmotion.org. Marks is Grant Strate Professor in the School for the Contemporary Arts at Simon Fraser University in Vancouver. www.sfu.ca/~lmarks


Sesjon: Grønn media

Zeynep Tufekci

Teknologi-sosiolog

USA-valget er akkurat avgjort når Dr.Zeynep Tufekci går på scenen. Vi får møte en internasjonal ekspert på hvordan teknologi påvirker sosial, kulturell og politisk dynamikk i samfunnet. Hun er også forfatteren bak boken Twitter and Tear Gas: The Power and Fragility of Networked Protests.


Techno-sociologist Zeynep Tufekci is an internationally recognised authority on the interactions between technology and social, cultural, and political dynamics. She has special expertise in how social change movements are using social media and on the social and moral implications of how we use big data and algorithms to make decisions. The author of Twitter and Tear Gas: The Power and Fragility of Networked Protests, Zeynep Tufekci is an associate professor at the University of North Carolina, Chapel Hill, and a monthly contributing opinion writer for the New York Times. Zeynep is also a faculty associate at the Berkman Klein Center for Internet and Society at Harvard University and an affiliate appointment in the Department of Sociology at UNC.


Sesjon: Storeslem for norsk medieforskning

Thor Gjermund Eriksen

Kringkastingssjef, NRK

Et grønnere NRK

NRK har som første mediebedrift i Norge utført et analysearbeid av sitt klimaavtrykk. Miljø og bærekraft er nå et nyopprettet ansvarsområde i NRK, og kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen vil på NxtMedia dele funn og innsikt fra dette arbeidet.


Thor Gjermund Eriksen er utdannet journalist og har jobbet som kringkastingssjef i NRK siden 2012. Eriksen har tidligere jobbet som journalist i Dagbladet og som politisk redaktør i Aftenpsten. I tillegg har han en fortid som konsernsjef i Amedia.


Sesjon: Grønn media

Line Pevik

Skrivende leder, Trd.by

Trd.by – dette er vår suksessoppskrift
Fra rosa oppblåsbare flamingoer til nære og rørende innblikk i livene til unge ensomme. Slik har vi prøvet og feilet i fem år for å treffe målgruppen. I tillegg byr vi på en avsløring: Dette «snikleser» eldre hos oss.


Line Pevik (26) fra Trondheim, har bachelor i journalistikk fra Høyskolen Kristiania. Hun har siden høsten 2017 jobbet som prosjektleder og skrivende leder for Adresseavisens ungsatsing Trd.by. I denne perioden har hun tatt satsingen fra å være et prosjekt til å gå ut i fast drift.


Sesjon: Å snakke til unge med riktig tunge

Foto: CF Wesenberg

Hansine Korslien

Kommunikasjonsansvarlig, Stiftelsen Tinius

Gen Z – Hva er særtrekkene til neste generasjon?
De oppdaterer seg digitalt og «alle» vil nå dem. Men har medienes merkevarer noen betydning for dem, er det viktig at informasjon er resultat av journalistisk arbeid og bryr de seg om hvilket språk de får informasjonen på? Få innblikk i den ferske undersøkelsen om informasjonsvaner blant Generasjon Z.


Hansine Korslien er kommunikasjonsansvarlig i Stiftelsen Tinius, med ansvar for ekstern formidling av Stiftelsens aktiviteter og utarbeidelse av analyser som påvirker rammebetingelser i mediebransjen. Hun er også styremedlem i Kommunikasjonsforeningen. Hun er tidligere rådgiver i Geelmuyden Kiese, og presse attaché på Den Norske FN-delegasjonen i New York. Hansine har en mastergrad i kommunikasjon (Universitetet i Oslo).


Sesjon: Å snakke til unge med riktig tunge

Randi Elise Midtskog

Nyhetssjef for Avdeling Z, VG

Avdeling Z, VG – vi elsker å eksperimentere
VG har det siste året slått sammen tre avdelinger og laget én gjeng som skal jobbe målrettet for å vinne de unge brukerne. Fra før nådde de over en halv million brukere på Snapchat, så hvorfor var dette grepet nødvendig? Her er oppskriften på hvordan de når målgruppen – og hva du kan gjøre for å gjøre innholdet ditt interessant for flere.


Randi Elise Midtskog (29) er nyhetssjef i Avdeling Z i VG. Midtskog har utdanning fra Høgskulen i Volda, og har blant annet jobbet i lokalaviser i Indre Østfold, NRK Dagsrevyen og Aftenposten Junior. Avdeling Z er VGs satsning for å nå yngre lesere. Avdelingen består av 13 personer som jobber med å lage innhold til Snapchat Discover, nyhetsappen Peil, sosiale medier og VG.no.


Sesjon: Å snakke til unge med riktig tunge

Victoria C. Schultz

Konserndirektør - salg og marked, Amedia

Amedia vil med abonnementsløsningen aID sikre effekt for annonsørene. Dataene er av så høy kvalitet at de slår de internasjonale aktørene. Ikke bare sikrer vi mer treffsikker innsikt og dermed verdiskapning, men også effekten av annonseringen på merkevarene.


Victoria C. Schultz is an executive vice president for advertising sales, and has been with Amedia since 2011. Prior to joining the top management team, she was the CEO of one of the largest newspapers in the group and a regional director where she kickstarted the digital subscription transformation of all eight newspapers while securing profitable margins which were among the highest in the group. She has been in the media industry since 1999 and has various commercial and financial roles all related to the digital development of the media business. She has experience from several media houses in Norway and Denmark.

 

Prior to joining the media industry she spent five years in finance, at Goldman Sachs Asset Management in London and DnB Markets in Oslo. She is on the Board of MBL (Norwegian Media Businesses’ Association), head of the consumer and advertising group at MBL and has board experience from several digital startups and growth companies. Schultz is participating in WAN-IFRA’s Media Professionals Programme (MPP) as mentor for media companies and professionals in Vietnam, Cambodia and Myanmar. Victoria holds a Bachelor of Commerce with Honours from the University of Edinburgh, Scotland, an MBA from NHH Norwegian School of Economics and is a Certified European Financial Analyst.


Sesjon: Når cookies ikke metter

Per Håkon Fasting

SVP - Head of Advertising and Sales, Schibsted

Leveling the data playing field
Norske publisister har det siste tiåret mistet konkurransekraft vs Facebook/Google, primært fordi internasjonale aktører har vært gode på å samle inn data i et innlogget/semiinnlogget økosystem. Kombinasjonen av trafikkvekst i Schibsted og økt innloggingsgrad bidrar til å utgjevne konkurransefordelen de internasjonale har hatt mot store publisister som Schibsted.
Ved crm-matching har Facebook og Google ikke lenger noen datafordeler ovenfor Schibsted.


SVP – Head of Advertising and sales, member of the management group in Schibsted news media. Responsible for advertising sales across all platforms, across all Schibsted companiesin Sweden and Norway


Sesjon: Når cookies ikke metter

Jan Morten Drange

Managing director, ANFO

Hvor programmatisk er egentlig fremtiden?

Programmatisk kjøp av annonser er en etablert kjøpsform, riktignok omdiskutert men den er kommet for å bli. Nesten pr. definisjon er programmatisk både kostnadseffektivt og presist. Flere har påpekt, ikke minst ANFO, at den programmatiske verdikjeden har mangler både med hensyn til innsyn og åpenhet, samt det faktum at for store andeler av annonsørs midler blir borte før de ender i media. Jan Morten har i flere år vært ganske tydelig på at han synes at både annonsører og media ikke har tatt denne utfordringen alvorlig nok. Dette er belyst i flere internasjonale studier. Senest i et større prosjekt fra UK som ISBA (tilsvarende ANFO i UK) og PWC stod bak. Svaret fra UK er at kun 51% ender i media. Men kanskje enda mer skremmende; hele 15% er det ingen som vet hvor blir av!


Marketing executive with experience from several senior sales and marketing positions in the Norwegian media and marketing industry. Strong networker both on a national and international level.


Sesjon: Når cookies ikke metter

Eirik Nakken

Teknologileder, NEP Norge

Fremtiden til verdens største produksjonshus

NEP er verdens største tekniske leverandør til medieproduksjoner, og har blant annet ca 200 store produksjonstrailere og store mengder utstyr som transporteres på tvers av kontinenter for å produsere medieopplevelser. I løpet av de siste årene har NEP tatt flere viktige steg i retning av å produsere mer effektivt, noe som gir gode miljøsynergier.


Eirik Nakken er utdannet innen kommunikasjonsteknologi og informasjonssikkerhet ved Høyskolen i Oslo og NTNU. Han har jobbet med teknologi og fjernsynsproduksjon siste 15 år, innen alt fra operativ TV-produksjon i felten til arbeid med teknologidesign og løsningsarkitektur i prosjekter på tvers av Europa. Nakken arbeider i dag som teknologileder for fjernsynsproduksjon i NEP Norge, med ansvar for drift og utvikling av teknologien ute i felt og i NEPs produksjons-hub i Oslo. Selskapet har hatt en stor vekst siste fem år både i Norge og internasjonalt, og er i dag en av verdens største teknologileverandører innen medieproduksjon.


Sesjon: Grønn media

Astrid Undheim

Konserndirektør, Teknologi og utvikling, Sparebank 1 SMN

Telecom-bransjen, bank og finans, og medier er alle tre bransjer som har til felles at de arbeider med store brukergrupper, er veldig konkurranseutsatte, har gjennomgått gjennomgripende endringer digitalt, har høye krav til sikkerhet og er avhengig av tillit fra sine kunder.
Astrid Undheim har erfaring fra to av de tre bransjene og har lang erfaring fra AI-feltet. På NxtMedia Conference vil hun blant annet snakke om gevinster ved samarbeid på tvers av bransjer.


Astrid Undheim har en PhD i Kommunikasjonsteknologi fra NTNU (2009) og Master of Science i Kommunikasjonsteknologi fra NTNU (2004). Astrid ble først ansatt i SpareBank 1 SMN i 2020, og har lang erfaring fra Telenor, senest som leder av forskningsavdelingen på Analytics & AI. Astrid er også medlem av Rådet for SSB (fra 2020) og har erfaring fra flere offentlige utvalg.


Sesjon: Storeslem for norsk medieforskning

Jon Atle Gulla

Professor, Institutt for datateknologi og informatikk

AI-prosjektet NorwAI ved NTNU med oppstart i oktober/november 2020 fører sammen sterke industrilokomotiver som Schibsted, NRK, Retriever, Telenor og DnB i tillegg til andre selskaper innen bl.a. energi og olje. NorwAI er fullfiansiert for åtte år fremover og er det norske industrielle tyngdepunkt for AI-forskning. Senterleder Jon Atle Gulla vil kunne redegjøre for retningene som denne forskningen tar, og hvor vi kan vente cross-over resultater på kort sikt.


Jon Atle Gulla er direktør for Norsk forskningssenter for AI-innovasjon (NorwAI). Dette er et senter for forskningsdrevet innovasjon (SFI) som utvikler nye teknologier for vellykket og ansvarlig utnyttelse av datadrevet kunstig intelligens i industrielle innovasjoner.  NorwAI er støttet av Norges forskningsråd, tre universiteter, to forskningsinstitutter og 11 selskaper. 

 

Jon Atle Gulla er professor ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim.  Han var instituttleder ved Institutt for datateknologi og informatikk 2010—2012 og nestleder 2009-2010 og 2012-2013.  Gulla har en MSc (1988) og en PhD (1993) i datateknologi fra Norges tekniske høgskole (NTH). Han har en MSc i lingvistikk fra Universitetet i Trondheim (1995) og en MSc i ledelse (Sloan fellowship) fra London Business School (2003).


Sesjon: Storeslem for norsk medieforskning

Mari Velsand

Direktør, Medietilsynet

I forslaget til statsbudsjett har Kulturdepartementet foreslått å bruke 20 millioner kroner til støtte for innovasjon og utvikling, både redaksjonelt og i innhold i media. Innovasjons- og utviklingsarbeid i små, lokale nyhets- og aktualitetsmedium skal prioriteres når støtten blir fordelt. Den første potten ble fordelt etter 2018, og en rapport er nå utarbeidet om hva slags innovasjon og utvikling pengene gikk til. Mari Velsand vil fortelle om resultatene og informere om neste tildelingsrunde som har søknadsfrist på slutten av dette året.


Mari Velsand har studert journalistikk ved norsk journalisthøgskole og har en master i ledelse fra BI. Mari har erfaring som journalist i Oppland Arbeiderblad og har hatt roller som programdirektør, distriktsredaktør, redaksjonssjef, vaktsjef og journalist i NRK i løpet av perioden 1992 til 2008. Fra 2012 til 2013 var hun også konsernsjef i Tun Media, fra 2008 til 2013 sjefredaktør i Nationen og fra 2014 til 2017 konsernsjef i Amedia. Siden 2017 har hun fungert som direktør for Medietilsynet.


Sesjon: Storeslem for norsk medieforskning

Sven Størmer Thaulow

Chief Data & Technology Officer, Schibsted

Schibsteds teknologisjef er styreleder for forskningsprosjektet NorwAI – Forskningsrådet og NTNU/SINTEFs storstilte prosjekt for AI-utvikling i Norge. Schibsted-sjefen vil på NxtMedia Conference begrunne konsernets tunge engasjement innen denne type utviklingsarbeid og fortelle om hvilke forventninger han har til en satsing i 240 millioners klassen – den største tverrfaglige forskningsprosjektet noensinne som inkluderer medier i en sentral rolle.


Sven er en erfaren leder innen telekommunikasjons- og IT bransjen. Han begynte sin karriere i Telenor i 1999 og har hatt en rekke ledende stillinger som COO/SVP i Telenor Digital, administrerende direktør i Telenor Comoyo og direktør for nye forretningsområder i Telenor Norge hvor han ledet tjenester som spenner fra Wimp, spill, kommunikasjon og streaming på nettet, til mobil og IPTV. Sven har også jobbet som direktør for produkt og marked i Telenor Ungarn samt Chief Marketing Officer (CMO) i Telenor Mobil i Norge. Han kom til Schibsted fra Cisco Norge & Island hvor han virket som administrerende direktør.

 

Sven er sivilingeniør i Industriell Økonomi og Teknologiledelse fra NTNU, og har i tillegg studier innen statistikk samt medier og kommunikasjon.

 

Sven er glødende opptatt av eksponentiell teknologi, endring og digitalisering av næringsliv og samfunn.


Sesjon: Storeslem for norsk medieforskning

Britt Nilsen

Head of Sustainability, Schibsted

Hvordan har vi integrert bærekraft i strategien til Schibsted?


Bærekraft slik vi definerer det i Schibsted handler om fire områder; miljø, arbeidstakerrettigheter, menneskerettigheter og anti-korrupsjon. Schibsted har ikke en egen bærekraftsstrategi. Bærekraft er integrert i strategien til Schibsted. Målet med bærekraftsarbeidet vårt er at vi gjennom den virksomheten vi driver skal maksimere vår positive påvirkning på miljø og samfunn samtidig som vi tjener penger. Bærekraft er ikke noe du kan velge å jobbe med fremover; vi tror at det kommer til å være en forutsetning for å drive virksomhet og tjene penger.


Britt Nilsen er utdannet siviløkonom og revisor. Hun har jobbet i Schibsted i godt over 20 år i tre perioder. Hun har også jobbet i Arthur Andersen, Scandinavia Online og Elkem. Hun har alltid hatt jobber innen økonomi inntil desember 2017 da hun tok over stillingen som bærekraftsjef i Schibsted. Hun har etter det supplert med et masterkurs i grønn vekst som konkurransekraft fra BI Handelshøyskolen og et online kurs i Business Sustainability Management på University of Cambridge.


Seksjon: Grønn media

Anders Thoresson

journalist, redaktør, prosjektleder, moderator, forfatter og foreleser

Hva skjer i nabolandet Sverige innen AI-utviklingen for medier? Teknologioptimisten Anders Thoresson leder et nasjonalt pilotprosjekt – Mediebransjen og AI – et samarbeid mellom det nasjonale forsknings- og innnovasjonsprogrammet Medier & Demokrati på Lindholmen Science Park, mediekonserner og AI Sweden i Gøteborg, Sveriges senter for tillempet AI-innovasjon og forskning. Formålet med prosjektet er er å akselerere teknikkutvikling med fokus på AI og datadrevet journalistikk-, forretnings-, produkt- og produksjons- og distribusjonsutvikling.


Anders Thoresson med base på den svenske vestkysten har i årevis arbeidet innen feltet medier, teknologi og samfunn som journalist, redaktør, prosjektleder, moderator, forfatter og foreleser. Han arbeidet i fem år på tidsskriftet «Ny Teknikk» som tilsvarer norske TU. Anders gjør også podcasten «Digitalsamtal» som setter teknologiutviklingen inn i et samfunnsperspektiv.


Sesjon: Storeslem for norsk medieforskning

Roser Canela-Mas

Industry Sustainability Manageer, Albert

Roser Canela-Mas is Industry Sustainability Manager at albert, where she manages the production tools and international partnerships. Her role also consists on delivering training to media professionals to give the industry the relevant knowledge on climate change, the main impacts and opportunities for TV and film makers. Her educational and advisory work also focuses on the editorial side of productions, to enable the industry to tell accessible, realistic, solutions-based and optimistic climate stories. worked in production and direction internationally across different genres, and also has a BSc on Sustainability and Environmental Management.


Sesjon: Grønn media

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger. Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

På www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.

NxtMedia

Munkegata 58
7011 Trondheim

Tlf.: 918 59 525
E-post: [email protected]

Sosiale medier

    

Bygget på WordPress av Smart Media | Personvernerklæring